21 apr 2017

Welke kansen biedt Businessmodel Innovatie voor jou? Doe onze scan

Wie wordt de nieuwe Uber in de zorg? Wanneer staat de Netflix in de boekensector op? Wat is de kans op een Airbnb in jouw branche?

Veel directeuren en managers beweren: “Het zal mijn tijd wel duren, want mijn product is uniek”. Vertoon jij ook struisvogelgedrag? Klant Kennen en partner DBE dagen je uit jezelf de vraag te stellen: Als ik vandaag opnieuw kon starten, zou ik dan mijn huidige businessmodel kiezen? Neem daarbij onderstaande afbeelding eens in je op. Deze bedrijven zijn erin geslaagd om volledige sectoren op z’n kop te zetten door simpelweg de klantbehoefte voorop te zetten en niet hun product.

 

 

 

Een kleine test

Kun jij elk van de volgende stellingen bevestigen (…eerlijk antwoord geven, hè)?

 

  • Ik speel goed in op de belangrijkste trends in mijn branche.
  • Ik heb goed in beeld wat de ergernissen van mijn klanten zijn.
  • Ik kan in 1 zin uitleggen wat het onderscheidend vermogen is van mijn organisatie ten opzichte van concurrenten.
  • Ik maak mij geen zorgen over de houdbaarheid van mijn businessmodel.
  • Ik geloof niet dat een Uber mij uit de markt kan duwen.

 

Als je drie van de vijf niet met droge ogen kunt bevestigen, dan loop je een risico. Toegegeven, de test is niet gevalideerd. Om de twijfel weg te nemen, trakteren Klant Kennen en DBE je op een Businessmodel Innovatie Scan.

 

De Businessmodel Innovatie Scan

De wereld verandert razendsnel – vaak aangejaagd door technologie. Een voorbeeld: eind vorige eeuw gold nog de 10/10 regel. HDTV kostte 10 jaar om gebouwd te worden. Vervolgens duurde het nog eens 10 jaar om er een massapubliek voor te vinden. Dit ging op voor veel technologische vindingen in die tijd. YouTube startte in 2005. Het lukte om binnen 16 maanden meer dan 30 miljoen video’s te streamen. Met YouTube begon de 1/1 regel. Eén jaar om te ontwikkelen en binnen 1 jaar de markt veroveren. Bestaande businessmodellen komen daardoor versneld onder druk te staan.

Wij geloven dat innovatie in businessmodellen niet alleen toebedeeld is aan de top 500 bedrijven. Wij geloven dat businessmodel innovatie voor iedere organisatie leidt tot meer continuïteit, concurrentievoordeel en winst. Daarom gaan wij voor bedrijven de Businessmodel Innovatie Scan doen. De scan laat zien hoe je:

 

  • Meer waarde kan creëren voor klanten.
  • Nieuwe inkomstenbronnen, nieuwe markten en producten kan ontdekken.
  • Meer zekerheid kan creëren over de houdbaarheid van je businessmodel.

 

In 3 stappen naar inzichten en actie

We gaan te werk in 3 overzichtelijke stappen.

 

Stap 1 – Cruciale Klant Kennis. Alles begint bij jouw klanten. Dus de scan ook. We stellen vijf cruciale vragen aan 100 van jouw klanten. Met hun antwoorden achterhalen we cruciale klantbehoeften en -wensen, ervaren ergernissen en verlangde klantvoordelen.

 

Stap 2 – Workshop Waardepropositie. In een workshop (van 3 uur) ontwikkelen we met jou een toekomstbestendige waardepropositie voor jouw klanten. De kennis uit stap 1 is uiteraard leidend. Het is belangrijke input voor jouw toekomstige waardepropositie. In de workshop helpt het Waardepropositie Canvas ons op de juiste weg. Samen komen we tot een waardepropositie die een écht klantprobleem oplost.

 

 

 

Stap 3 – Scenarioplanning. Op basis van stap 2 werken we drie mogelijke businessmodelscenario’s plus verdienmodellen voor je uit om te verkennen. We schrikken er niet van als er een scenario tussen zit dat jou in eerste instantie hoofdpijn bezorgd. Samen kijken we welk scenario (het beste) werkt voor jouw bedrijf.

 

En dan: durven doorpakken

Na de scan is commitment, lef en doorpakken nodig. Uiteraard helpen we je daar graag bij. Even resumeren en dan aan de slag:

 

  • Businessmodel innovatie stuwt winstgevendheid; Je haalt zelf meer waarde binnen. Bedrijven die hun businessmodel innoveren zijn 6% winstgevender dan bedrijven die alleen een product of dienst verbeteren.
  • Businessmodel innovatie geeft concurrentievoordeel; Je onderscheidt je van concurrenten niet alleen met je product of service, maar voegt klantwaarde toe op veel bredere schaal.
  • Businessmodel innovatie doet je ‘anders’ denken; Je hebt kansen en ideeën ontdekt buiten de grenzen van de huidige producten en brancheregels.
  • Businessmodel innovatie geeft (meer) zekerheid; Je creëert een pad naar continuïteit. Je weet met welk businessmodel jij vooruit kunt, zonder zorgen over de houdbaarheid.

 

De Businessmodel Innovatie Scan van Klant Kennen en DBE helpt je in de juiste richting. Laat geen branchevreemde partij als Uber of Airbnb ineens jouw plek innemen.

 

Hoe kun je meedoen?

Heb je interesse? Maak gauw een afspraak.

Gratis Whitepaper: Klantgericht Innoveren

Leer hoe je klanten betrekt bij innovatie. Vol met praktijkcases.

Gratis en vrijblijvend.

sjoerd